Az egyre szélsőségesebb időjárás miatt nyaranta gyakrabban és hosszabb ideig tartó hőhullámokkal kell megbirkóznunk. Míg 30 évvel ezelőtt még azt se nagyon tudtuk, hogy mi az a légkondi, ma már egyre több háztartásban szinte alaptartozék, és olyanok is rászánják magukat egy klíma vásárlásra, akik sokáig úgy gondolták megvannak nélküle. Azonban ha szeretnénk, hogy hosszú éveken keresztül hűsítsen bennünket a nyári hőségben a készülék, akkor érdemes már beszerzéskor pár alap dolgot betartani, végig gondolni, feltenni magunknak a kérdést, hogy „milyen klímát vegyek?”.
1. Ki gyártja?
A legelső és legfontosabb, hogy már vásárlás előtt alaposan nézzük meg, hogy milyen márkát választunk, hiszen nem mindegy, hogy a klíma csak egy, a több száz terméke közül a cégnek, vagy az adott márka csak gépészeti megoldásokkal, hűtéssel-fűtéssel foglalkozik, hiszen ez utóbbi esetben elengedhetetlen, hogy minőségi terméket gyártson. Ha esetleg ismeretlenül cseng egy-egy márkanév, azért még érdemes utána nézni, mert lehet, hogy évtizedek óta csak klímát gyárt, és ha nem volt korábban szükségünk ilyen készülékre, akkor csak ezért nem ismerjük.
2. Van-e magyarországi képviselet?
A márka mellett fontos az is, hogy van-e magyarországi képviselete, leányvállalata, bemutatóterme, ahova tudunk akár most, és évek múlva is fordulni, vagy csak egy távol-keleti weboldal, ahol nem biztos, hogy foglalkoznak velünk a vásárlás után, hiába küldtek hibás készüléket.
3. Mennyi a garancia?
A garancia és a jótállás idejének minimumát törvény szabályozza, ez éppen most van módosítás alatt, de az aktuális információkat a szakkereskedések tudják. Ezen a törvényi minimális időn felül a gyártók vállalhatnak akár önként is többet, vagy pedig attól is függővé tehetik a kiterjesztett garanciát, hogy ki építi be és van-e rendszeres karbantartás. A Daikin esetében például a 3 év gyártói garanciát plusz 2 évvel meg tudjuk hosszabbítani, ha minősített szakember végzi a telepítést és évente van felülvizsgálat.
4. Van szerviz hálózat?
Ez a kérdés kicsit kapcsolódik a 2. ponthoz, hiszen azok a márkák, gyártók, akik komolyan gondolják a jelenlétüket a magyar piacon. Azok időt és energiát fektetnek abba, hogy megfelelő szakemberhálózatot húzzanak fel országos szinten, akikhez fordulhatunk, ha bármilyen meghibásodás van, és nem vagyunk személyhez kötve, mert a ’garázs-barkács szaki’, akit esetleg olcsón és okosan feldobta a klímánkat, bármikor eltűnhet.
5. Rendszeresen karbantartjuk-e?
Sajnos sokan azt gondolják, hogy ha megveszünk egy készüléket, akkor azzal nem kell törődni, az évekig ugyanúgy kiszolgál bennünket. Azonban úgy, ahogy az autónkat elhordjuk rendszeresen szervizbe, a kazánunkat megnézetjük évente a fűtési szezon indulása előtt, úgy a klímánk is igényli az éves karbantartást.
Több szempontból is fontos, hogy rendszeresen karban legyen tartva a berendezés. Egyrészt higiéniai okokból is fontos a szűrők rendszeres takarítása, másrészt egy szakember már akár a készülék hangjából is észre vehet olyan apró hibát, amin lehet, hogy gyorsan segíteni is tud, és így megkímél bennünket egy későbbi, nagyobb javítási költségtől.
Ha pedig kíváncsi vagy arra, hogy milyen szempontok alapján érdemes klímát választani, hogy biztosan választ kapj a kérdésre, hogy „milyen klímát vegyek?”, akkor nézd meg ezt a videómat:
A cikket a Daikin Magyarország szponzorálta.