Nem rég azt hallottam egy PR szakembertől, hogy Magyarországon a környezettudatosság, és fenntarthatóság sajnos nem téma, nem érdekli az embereket olyan szinten, mint Nyugat-Európában, és ilyen fő kommunikációs iránnyal nem lehet márkát építeni, terméket eladni. Ez tényleg így van? És ha igen, miért?
A most a fontosabb vagy a jövő?
Vannak élethelyzetek, amikor a most és az anyagi szempontok számítanak kizárólag, ezzel nem lehet mit tenni, sajnos a mai magyar valósághoz ez is hozzátartozik.
Azonban vannak azok a helyzetek, amikor döntés előtt állunk, és meg is lenne rá a lehetőségünk, hogy a most vagy a jövő mellett döntsünk, ilyenkor hogyan cselekszünk? Melyek azok a szempontok, amelyeket figyelembe veszünk? Tényleg csak egy terméknek az ára számít, vagy azon is elgondolkodunk, hogy a mai döntésünkkel hatással lehetünk gyermekeink jövőbeni mindennapjaira?
Sajnos még mindig nagyon sokan úgy gondolkoznak, hogy mit számít mi lesz 50-100 év múlva, nem rajtam múlik. Pedig de! Ha mindenki csak egy keveset tenne ma azért, hogy a jövő élhetőbb legyen, szebbek lennének a kilátások.
Tudatosság a háztartásban
Gondoljunk csupán a háztartásunkban lévő készülékekre, azok víz és energiafogyasztására, a felhasznált mosó és vegyszerekre, az izzókra. Ezeknek a beszerzésekor és használatakor mennyire gondoljuk végig azt, hogy az adott pillanatban történő döntés mi mindent fog a későbbiekben befolyásolni?
Amikor nagy háztartási készülékbe ruházunk be, mindenképpen gondoljuk végig, hogy a készüléket mennyit fogjuk használni, – egy hűtőkészülék napi 24 órát üzemel – mert a jelenlegi árán túl, fontos szempont kell, hogy legyen az, hogy mennyi energiát fog használni az elkövetkező 6-10-15 évben. Ha maradunk a hűtőszekrény példánknál egy A+ és A+++ készülék éves energiafelhasználásában lehet 160 kWh fogyasztási különbség is, ami éves szinten körülbelül 6.000 Ft. 10 év alatt ez 60.000 Ft. Ha egy készülék a mai áron 15.000-20.000 Ft-tal többe kerül, az 3 éven belül megtérül.
Ehhez kapcsolódóan a Facebook oldalamon feltettem a kérdést, hogy ebben az esetben ki milyen szempont alapján döntene: termék ára, környezettudatosság vagy megtérülés. (Köszönöm azoknak, akik válaszoltak.) A válaszok szerint a döntések nagy része a környezettudatosság mentén születne.
Ugyan így egy mosógép, mosogatógép esetében is figyelembe kellene venni a fenntarthatósági tényezőt (víz és energiafelhasználási adatokat alaposan megvizsgálva), de lehet megtérülést számolni, ha nem vagyunk elkötelezett környezetvédők.
A víz nem kell, hogy természetes legyen
Mi szerencsések vagyunk, hogy tiszta ivóvíz áll rendelkezésünkre, gond nélkül fogyasztható a csapból folyó víz (ha nem szeretjük a klór ízét és a szagát, akkor akár pár ezer forintos vízszűrővel ezt orvosolni tudjuk), nem vagyunk rászorulva a palackozott vízre. Ettől egy kicsit úgy érezzük nem is kell vele annyit foglalkozni, hiszen mindig is volt, és azt gondoljuk mindig is ott lesz. Pedig ez nem ennyire egyértelmű.
Vizeink védelmére is kell gondolnunk, amely szintén összefüggésben áll a pénztárcánkkal is, hiszen, minél kevesebb vegyi anyagot használunk a ruháink, edényeink, otthonaink tisztán tartására, annál kevésbé terheljük a környezetet.
Fontos tisztába lennünk a lakásunkban található víz keménységével is – ha nincs központi vízlágyítónk – mert ahhoz mérten kellene például a mosószert adagolnunk. Erről részletesebben korábban már itt írtam. Minél lágyabb a víz, annál kevesebb mosószerre és vízkőoldóra van szükségünk. Összehasonlítva egy 5-ös (lágy) és egy 22-es (kemény) vízkeménységű háztartást, csak a mosószer és vegyszer használatban évente akár 6.000-10.000 Ft különbség is lehet.
Ha tovább megyünk 1 mm vízkőlerakódás a kazán fűtőszálán 9% többletenergiát jelent, ami szintén 6.000-10.000 Ft plusz költséggel járhat. (ez az 1 mm lerakódás 2-3 hónap alatt alakulhat ki, de függ a víz keménységétől és a kazán által felhasznált víz mennyiségétől).
Lehet, hogy idealista vagyok – és a Facebookon kapott válaszok is erre sarkalnak -, de bízom benne, hogy egyre többen leszünk, akik ha ma megtehetik, áldoznak a jövő oltárán, hogy megteremtsük magunknak a fenntartható jövőt, és azok a márkák, termékek, amelyek ezt a célt tűzték ki a zászlójukra, igenis megfelelő figyelmet és vásárlót kapjanak, hogy vállalati szinten is tehessenek ezért.
Ha Neked is fontos a környezetünk védelme és a fenntarthatóság, akkor kérlek nyomj egy lájkot, hogy lássam nem vagyok egyedül 🙂
Képek: pixabay.com, bosch-home, grohe, bwt